1.2 RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (Unit 1 )
Tarikh / Hari :
08.10.2012 / Isnin Masa : 08.45
– 09.15 ( 30 minit)
Kelas : 5 Waja Bil
Pelajar : 39 orang murid
Mata
Pelajara : Ibadah
Tajuk : Tayamum
Objektif : Di akhir pembelajaran murid-murid
dapat :
1)
Menyatakan pengertian
Tayamum.
2)
Menjelaskan hukum Tayamum
3)
Menyenaraikan rukun Tayamum
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid-murid pernah
mendengar perkataan Tayamum
Konsep : Tayamum
adalah menggunakan debu tanah yang bersih.
Bahan : 1)
Komputer
2) Pemancar LCD
3) Papan putih / marker pen
4) Buku teks
5) Lembaran kerja
Nilai : Taat , istiqamah ,bersyukur, teliti ,beradab
dan taqwa
Kemahiran : Menjana idea,
menilai,membuat urutan dan membuat kesimpulan
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
|
Catatan
|
|
Guru
|
Pelajar
|
|||
Set Induksi
(3 minit)
Langkah 1
(6 minit)
|
Pengertian Tayamum dan hukumnya.
Pengertian Tayamum ialah menyapu
debu tanah yang suci ke muka dan kedua-dua tangan hingga ke siku.
1. Hukumnya adalah harus.
2. Rukun tayamum
|
Memberi salam dan meminta pelajar membaca doa.
Menayangkan kepada murid gambar orang yang sakit tangan dan
meminta pelajar membuat ulasan bebas mengenainya.
Mengaitkan jawapan pelajar dengan tajuk dan jenisnya yang akan
dipelajari melalui soal jawab.
Guru menyoal murid-murid tentang tayamum berdasarkan pengetahuan
sedia ada mereka.
Guru menerangkan pengertian tayamum, hukum serta rukun melalui membaca beberapa perkataan sukar.
Meminta murid menyebut rukun-rukun tayamum.
|
Menjawab salam guru dan membaca doa beramai-ramai.
Memerhati gambar yang ditayangkan serta membuat ulasan
berdasarkan pandangan masing-masing.
Menjawab pertanyaan guru tentang hukum bersolat.
Murid-murid menjawab
soalan tentang pengertian tayamum berdasarkan pengetahuan mereka
masing-masing.
Melihat
slide dan mendengar
penerangan guru.
Menyebut dan membaca rukun-rukun tayamum yang ditunjukkan oleh
guru.
|
KBKK:
Pemikiran reflektif
ILMU:
Moral-beradab
NILAI:
Taat kepada perintah Allah.
BBM:
Komputer
Pemancar LCD
KBKK:
Menjana idea
NILAI:
Mendengar teliti
ILMU:
Pendidikan Kesihatan
Bahasa Melayu
NILAI:
Mendengar teliti
|
Langkah 2:
Penstrukturan Idea
(7 minit)
|
1.Pengertian tayamum dan hukumnya.
2.Sebab-sebab diharuskan melakukan tayamum.
|
Meminta murid-murid berbincang tentang
Pengertian tayamum dengan merujuk kepada buku teks.
Meminta murid membaca
melalui slide dan penerangan guru tentang
pengertian tayamum.
Meminta murid-murid
Menyebut sebab-sebab diharuskan
melakukan tayamum.
|
Merujuk buku teks dan berbincang sesama rakan.
Membaca dan
mendengar penerangan guru .
Menyebut sebab-sebab diharuskan tayamum.
|
KBKK:
Menjana idea
ILMU:
Sivik
NILAI:
Taat
BBM:
Buku teks.
|
Langkah 3:
Aplikasi Idea
(7 minit)
|
1.Menghafaz pengertian tayamum.
2.Menghafaz rukun-rukun tayamum secara tertib.
|
Meminta murid berbincang secara berpasangan tentang pengertian
dan rukun tayamum.
Meminta murid-murid menyatakan rukun-rukun tayamum.
|
Berbincang bersama-sama rakan.
Beberapa orang murid bangun menyatakan niat melakukan tayamum dan
kemudian menyatakan pula rukun-rukun tayamum.
|
KBKK:
Menilai
ILMU:
Moral
NILAI:
Bertaqwa
BBM:
Buku teks
|
Langkah 4:
Penilaian
(5 minit)
|
Latihan bertulis:
1.Melengkapkan pengertian tayammum dengan betul.
2.Mengenalpasti anggota tayammum
3.Mengenal pasti antara
perkara-perkara yang menunjukkan rukun dan sebab
bertayamum.
|
Mengedarkan lembaran
kerja kepada murid dan
meminta murid menjawabnya.
Memantau murid menjawab soalan dan
memberi bimbingan
sekiranya perlu.
|
Menerima lembaran kerja dan menjawab soalan secara individu.
|
KBKK:
Mengenal pasti
dan membanding beza.
ILMU:
Seni Visual
NILAI:
Teliti dan kemas
BBM:
Lembaran kerja
|
Langkah 5:
Penutup
( 2 minit )
|
Kesimpulan
1.Pengertian tayamum
2. Hukum dan sebabnya
3. Rukun tayamum
|
Meminta murid-murid
menyebut pengertian tayamum dan hukumnya serta menyatakan
rukun-rukunnya.
|
Menyebut pengertian dan hukum serta rukun-rukun tayamum satu
persatu.
Menutup kelas dengan bacaan Surah Al-A’sr.
|
KBKK:
Membuat urutan.
ILMU:
SIVIK
NILAI:
Yakin dan Taqwa
|
REFLEKSI :
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________